Co to jest Key Visual?

Przeszukując informację w sieci na temat Key Visual można odnieść wrażenie, że to bardzo skomplikowane zagadnienie. W rzeczywistości jednak sprowadza się do krótkiej definicji, którą oczywiście możemy rozszerzyć o konkretne przykłady i szczegółowe wyjaśnienia. Czym zatem jest Key Visual?

Key Visual – definicja

Najkrócej mówiąc jest to layout, czyli szablon czy wzór graficzny stworzony w przemyślany sposób i wykorzystywany w kampaniach marketingowych. Taki klucz wizualny odnosi się nie tylko do obrazu, ale również do fontów, kolorów, symboli czy nawet określonych kształtów. Właściwie zaprojektowany Key Visual może być przenoszony na dowolną powierzchnię użytkową.

Zwykle, jeśli nie zajdzie potrzeba rebrandingu, motyw przewodni marki powielany jest przez długie lata. Stworzenie szablonu ma zatem sens, kiedy firma rozumie co chce przekazać odbiorcom i będzie się konsekwentnie trzymała swojego wyboru. Utrwalenie marki w świadomości konsumentów wymaga bowiem czasu.

Chociaż mówiąc o graficznym przedstawieniu marki myślimy głównie o celach reklamowych, warto wspomnieć, że wybrany layout przewija się wszędzie. Będzie widoczny nie tylko na banerach i w spotach reklamowych, ale również na każdym sprzedawanym w ramach prowadzonej kampanii produkcie. W praktyce może się okazać, że duże przedsiębiorstwa będą posługiwać się kilkoma szatami graficznymi, oddzielnymi dla każdej z serii towarów lub usług.

Dlaczego Key Visual jest ważny?

Jak wspomnieliśmy, KV zapisuje się w pamięci odbiorców i pomaga rozpoznać markę. Poprzez grę barw, kształtów, wykorzystaniu znanych osób w wizerunku firmy i innym zabiegom buduje się także konkretne uczucia wobec produktu. Zabieg ten nazywany bywa “love marks”. Widoczny jest między innymi w reklamach Żubra. Silne zwierzę na łonie natury i zawsze stające w obronie słabszych. Czyż nie wzbudza to pozytywnych emocji?

Graficzny motyw przewodni staje się szybko bardziej rozpoznawalny niż samo logo i czasem może występować bez niego, a mimo to produkt będzie w sposób oczywisty utożsamiany z producentem.

Dobrym przykładem może być Coca-Cola, która w ramach swojej kampanii w miejsce logotypu na puszkach z napojami wstawiała imiona. Zachowała biało-czerwoną barwę i charakterystyczną falę, ale zrezygnowała z napisu Coca-cola. Mimo to nikt nie miał wątpliwości, że chodzi o producenta napojów gazowanych. Jak widać na podanym przykładzie stworzenie klucza wizualnego pomaga wyróżnić markę spośród tłumu konkurentów.

Coca-Cola Key Visual

https://www.flickr.com/photos/jeepersmedia/14503276841/in/photostream/

 
Stworzenie własnego KV dla kampanii reklamowej czy firmy pomaga też utrzymać spójność wizerunku. Przedsiębiorca, prowadząc działalność, ma wiele możliwości reklamowania swojej firmy za pośrednictwem grafiki. Można ją umieścić na wizytówkach, fakturach, spotach reklamowych czy banerach. Oczywiście zlecając stworzenie reklamy czy wizytówki, graficy postarają się dobrać parametry do działalności firmy. Jeśli jednak dostaną kod graficzny, nie będą mieli możliwości popełnienia błędu w interpretacji. W takiej sytuacji muszą nanieść go po prostu na nośnik dopasowując rozmiar i ewentualnie minimalnie edytując.

Podziel się swoim projektem

Jak w Twoim wypadku wygląda projekt? Jeśli tworzysz lub posiadasz własny projekt, na naszej stronie możesz podzielić się swoim szablonem. Może stać się on natchnieniem dla następnych pokoleń, a dla Ciebie okazją zaprezentowania własnej marki czy umiejętności.
Zgłoszone projekty są przez nas przeglądane i po weryfikacji trafiają na stronę. Aby dodać swoją realizację w naszym serwisie wypełnij formularz kontaktowy lub napisz wiadomość e-mail.
DODAJ KEY VISUAL

Co wyróżnia dobrze zaprojektowany Key Visual?

Nie jest łatwo stworzyć wartościowy Key Visual. Stworzenie samej grafiki nie przysparza zbytniego problemu, ale żeby wymyślić kod, który odniesie sukces należy myśleć perspektywicznie. Zastanowić się jak powiązać go z marką, jakie odczucia będzie budzić i czy znajdzie wszechstronne zastosowanie.

Nieszablonowy grafik, o wysokim poziomie kreatywności stworzy produkt, który będzie:

  • oryginalny, niepowtarzalny – tylko taki szablon ma szansę wybić się na rynku. Odbiorcy muszą dostrzec jego wyjątkowość, aby zwrócił on swoją uwagę.
  • prosty w odbiorze – KV użyte do kampanii reklamowej powinno nawiązywać w prosty sposób do celu kampanii lub oferowanego produktu. Ma również budzić pozytywne emocje, takie jak zaufanie czy radość. Jeśli będzie łatwy do przyjęcia, odbiorca szybciej zapamięta go i powiąże z marką.
  • możliwy do użycia na wielu płaszczyznach – szablon jest powielany na różnych nośnikach. Mogą to być ulotki, notesy, kalendarze, reklama na bilbordach czy w telewizji i inne. Dobry KV musi być adoptowalny dla każdego z nich.
  • posiadał właściwego adresata – innej grafiki użyjemy, chcąc dotrzeć do młodych ludzi, a innej dla matek z dziećmi. Do każdej grupy społecznej czy wiekowej powinna zostać zastosowana odmienna strategia marketingowa.

Jak widać na jakość naszej kampanii wpłynie wiele czynników. Tylko doświadczeni i pomysłowi graficy poradzą sobie ze stworzeniem funkcjonalnego szablonu.

Czy każda firma potrzebuje Key Visual?

Omawiany w tym artykule KV może być przydatny dla każdej marki. Mimo to istnieje kilka sytuacji w których firma może z niego zrezygnować. Należy do nich przede wszystkim:

  • niski budżet firmy – stworzenie odpowiedniej grafiki charakterystycznej dla danej kampanii jest zwykle kosztownym przedsięwzięciem. Dlatego jego opłacalność zależy od zakresu i rozmachu akcji marketingowej. Przy niskim budżecie na reklamę nie uda się wystarczająco wybić przed konkurentów. Chociaż więc posiadanie własnego klucza wizualnego pozytywnie wpływa na rozpoznawalność marki może się okazać, że niektóre przedsiębiorstwa muszą z niego zrezygnować.
  • mały zasięg prowadzonej działalności – na rynkach lokalnych nie trudno wypromować produkt, przy małym nakładzie sił i środków. Wystarczy wzbudzić zaufanie klientów i trafić z ofertą w nisze. W takiej sytuacji nie ma potrzeby przeprowadzania szeroko zakrojonej kampanii reklamowej. Firmy działające lokalnie często nie dysponują również dużymi środkami na ten cel.

Jak widać stworzenie indywidualnego szablonu graficznego może być nie tyle zbędne, co niemożliwe dla niektórych przedsiębiorców. Jeśli jednak mimo nie wielkiego zasięgu dysponujesz środkami, które chcesz zainwestować w produkt, służący przez lata, możesz zlecić stworzenie własnego KV agencji marketingowej lub studiu graficznemu.

Podziel się swoim projektem

DODAJ KEY VISUAL